Project: "Wie ben ik?"
Het VR spel
Het doel van het concept en het concept zelf
Wat ik samen met mijn klasgenoten nog veel merk, is dat wij in deze maatschappij nog best vaak snel een vooroordeel trekken. En ook dat wij het nog vaak normaal vinden dat bepaalde functies voor bepaalde mensen bedoeld zijn. En niet snel door andere vervuld kunnen worden. Bijvoorbeeld een kinderopvangleiding, dit zijn meestal vrouwen en mannen worden niet snel geassocieerd met deze functie. Wij wilde mensen bewust maken over deze manier van denken. Dit wilde wij doen, door ze gewoon hun ideeën en keuzes te laten maken en achteraf te confronteren met de uitslag. Om zo in te laten zien hoe zij denken, te laten zien wat er allemaal mogelijk is qua functies en wie wat doet en mensen hier zo over te leren.
Het concept zelf is een spel, een spel waarin je verschillende vergelijkingen afgaat. Vergelijkingen van wie is de soldaat? De man of de vrouw? Wie is de administratief medewerker van de 4? En wie is de bouwvakker? Aan einde van het spel kom je in een de uitslag kamer te recht, de grote koepel. Hierin kan je in privacy zien wat je uitslag is en zo ook goed leren van de uitslag. Je kan dus stap voor stap je keuzes maken, kijken wat jij logisch vindt. Daarna als je voor het algemene bent gegaan, wat de maatschappij logisch vindt. Word je geconfronteerd met de uitslag, je ziet wat er dan allemaal nog meer mogelijk is.
De vormgeving keuzes
In het spel zorgen we dat mensen het spel volgen, doormiddel van een wandelroute. En elke keer als zij bij een keuzemoment (level) zijn, kunnen ze de vraag lezen en keuze maken tussen de personen die erbij staan. Om goed duidelijk aan te geven om wie het gaat bij de vraag hebben we ervoor gekozen om de personages (de personen die bij een vraag staan) in hokjes te zetten. Ze te presenteren als in een soort etalage, zodat je goed weet welke keuze je kan maken en het er niet slordig uit ziet. Daarom hebben we ook muren neergezet in het spel, zodat je level voor level het spel af gaat. En niet wordt afgeleid door alle andere onderdelen van het spel, daarnaast kan je op de muren de vragen hangen. Qua huisstijl vormgeving zijn wij gegaan voor de basic kleuren, om een soort beeld te geven dat ieder gelijk is. Dat ieder zijn eigen pad kan kiezen en achter zijn gevoel kan gaan. Dit geld ook voor de verschillende rondjes die als een patroon de huisstijl weergeven.
De illustraties van een man en een vrouw die je door het spel heen ziet staan. Die laten in zien dat de witte man in pak niet per se alleen de advocaat hoeft te zijn. Dat kan ook de donkere vrouw in haar eigen kledingstijl zijn. Dit geld ook voor dit witte man en de vrouw met het blauwe haar. Hij hoef niet per se haar baas te zijn, dit kan ook andersom zijn. Deze vormgevingen zijn over het hele spel te zien, om een gevoel van spel weer te geven en een eenheid te creëren. Je begint het spel op een soort plato. Dit is om een goed overzicht te hebben van het spel en naast je, kan je lezen hoe het spel werkt voor je met het spel begint.
Heb je nog vragen? Of ben je nieuwsgierig
naar de verder werking van het spel?
Je kan altijd gewoon contact opnemen via het
Het ontstaan van dit concept
Dit concept heb ik ontwikkeld met 5 andere klasgenoten. De vraag die wij vanuit onze studie kregen, is om vanuit al onze presentaties een concept samen te stellen die wij dan in VR of AR konden verwerken. Wij kwamen allemaal uit op hoe snel we bevooroordeeld zijn. Hoe snel wij van iets uitgaan dat zo anders kan zijn, ook als gaat om wat mensen voor een functie hebben. En hoe snel wij verbaasd zijn en ook snel vragen stellen over de mogelijkheid hiervan, als dit net anders is dan wij gewend zijn. Om mensen dus te confronteren met dit vooroordeel, kwamen wij uit om een spel te maken. Een spel waar je doorheen loopt, de mensen echt voor je ziet met een vraag wie een bepaalde functie bekleed en vanuit daar de keuzes maakt.