Afstudeerproject MBO opleiding: "Pipoos Inspiratielagen"
De opdracht van het project, merkkeuze en de doelgroep
Tijdens het afstuderen van mijn MBO - opleiding Styling, Interieur en Vormgeving aan Nimeto Utrecht. Moest ik een afstudeerproject maken, genaamd je portfolio opdracht. De opdracht was om zelf een merk te vinden, waarvan je het idee hebt dat die een vernieuwing nodig heeft of een bepaalde campagne om meer onder de aandacht te komen. En als je dat merk had gevonden, dan moest je daar een concept voor bedenken. En daarmee laten zien hoe dit bedrijf meer onder de aandacht komt en zo vernieuwd wordt. Naast het bedenken van het concept, bedenk en ontwerp je ook minimaal 5 uitwerkingsonderdelen van dit concept.
Na wat onderzoeken onder meerdere merken, kwam ik bij het merk Pipoos. Pipoos is een hobbywinkel, het is ooit ontstaan vanuit een mevrouw die graag wilde dat mensen zelf hun creativiteit konden uiten en verkocht hobby spulletjes. Zodat kinderen en volwassen zelf konden knutselen en hun hobby uitoefenen. De winkel was zo’n groot succes dat er meerdere winkels in Nederland werden geopend. Maar na een aantal decennia was er niet meer zoveel animo voor Pipoos. Om Pipoos open te houden, heeft het merk Panduro Pipoos overgenomen en is Pipoos onder zijn eigen naam verdergegaan. Maar Pipoos is nog steeds de simpele hobby winkel waar je wat spulletjes voor het knutselen kan kopen. Ik wilde deze uitstraling veranderen en een concept bedenken, waardoor je ziet dat je met Pipoos hun spullen meer kan doen. Echt creatief bezig kan zijn en als je een creatieve student bent, dat je daar makkelijk je spullen kan halen die je nodig hebt voor je werk. Ik wil dat Pipoos mensen weer ging uitdagen en na de keuze van dit merk, heb ik doormiddel van goed onderzoek het juiste concept hiervoor kunnen bedenken.
De doelgroep die ik voor dit project dus zou kunnen hebben, is de doelgroep van Pipoos. Maar ik heb uiteindelijk voor een andere doelgroep gekozen. Ook omdat ik namelijk een ander publiek naar Pipoos wil trekken en van Pipoos niet een hobbywinkel maar een creatie winkel wil maken. De doelgroep die Pipoos als basis heeft, is de huishoudelijke families. Families die in het weekend iets leuk willen doen met hun kinderen. Kaarten maken, een knutsel uitdaging aan gaan, cup cakes maken etc. De doelgroep die ik wil aantrekken zijn jonge creatieve makers en studenten. Studenten die op een de kunstacademie zitten, op een creatieve studie zoals Nimeto of die uit zichzelf werk hebben gemaakt en zo een carrière hebben opgebouwd. Ik heb qua doelgroep onderzoek gedaan naar de creatieve middelbare scholen als, X11 in Utrecht, DeScArt in Utrecht en opleidingen zoals, Nimeto in Utrecht, Willem de Kooning in Rotterdam, St.Joost in Breda en Den Bosch.
Vormgeving keuzes
Voor dit concept heb ik een beeldmerk bedacht. Het idee van het dit beeldmerk is, dat het je een idee van creativiteit geef. Doordat het een vorm van een komma heeft, een soort opsomming van creatieve proces, een soort spreekwolkje je gedachte in het proces. Of dat het een soort handje is, het gene waar je al het moois mee maakt. Het is ook een mooie vorm die je als een passend blaadje kan maken bij het logo van Pipoos, deze heeft een vorm van een bloem. Daarnaast kan je er een mooi patroon van maken, en kan je er verschillende versies (verschillende inspiratie lagen) van maken.
Naast het beeldmerk heb ik twee 3D producten
ontworpen, een stand en een kunstobject.
De stand is het hoofdonderdeel, daar kunnen
de jongeren informatie krijgen over Pipoos Inspiratielagen.
En als ze weer gaan krijgen ze een cadeautje,
het presentatie pakketje. Daarmee kunnen ze zelf
al wat uitproberen van wat ze hebben gezien en
geleerd hebben bij de stand. Ook deze stand en
het pakketje is gebaseerd op de vormgeving van
Pipoos Inspiratielagen. En de stand is van zichzelf
een klein museum. Je kan hier namelijk voorbeelden
zien met wat je kan doen met Pipoos producten,
zowel in kleur, materiaal, als in gelaagdheid.
Om te zorgen dat elke creatieve jonge maker in
Nederland de stand kan bezoeken, is het een
reizende stand. Een stand ingebouwd in
een vrachtwagen.
Het kunstobject is een promotie onderdeel, dit object
komt te staan op de plekken waar de stand is geweest.
Het is een soort cadeautje van Pipoos, is bestaat uit de vormgevingsonderdelen van Pipoos Inspiratielagen.
De andere promotie onderdelen zijn posters voor
langs de weg, in bushokjes of in de stad.
Daarnaast ook een social media profiel van
deze campagne. Met de posters weet je
dat Pipoos Inspiratielagen bestaat en kan je
via de socials uitzoeken wat dit dan is.
Dit kan je via hun Instagram profiel doen, je kan
alles volgen van wat Pipoos Inspiratielagen doet,
wat het is, waar ze nu met de stand zijn en waar ze heen gaan.
Wil je graag nog meer weten over deze opdracht,
het concept, de vormgeving of de ontwikkeling er van.
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar dit project?
Het ontstaan van het concept
Om te zorgen dat ik een goed passend concept bij
Pipoos en zijn nieuwe doelgroep kan creëren.
Heb ik veel onderzoek gedaan, naar Pipoos zelf,
naar hun moederbedrijf Panduro en wat voor invloed
zij hebben op Pipoos. De concurrenten, hun marktpositie
en ook onderzoek gedaan naar de nieuwe doelgroep.
Hoe trek je hen aan, wat vinden zij gaaf en interessant,
wat kan Pipoos inzetten om hun meer bij Pipoos
binnen te krijgen. Vanuit daar en wat feedback momenten,
heb ik het concept Pipoos Inspiratielagen bedacht.
Het idee hiervan, is dat Pipoos je meer inspiratie geeft.
Meer mogelijkheden en zo ook uitdagingen.
Je ziet wat de basis is van het materiaal,
wat je ermee kan doen en gaat daardoor ook zelf
nieuwe dingen uitproberen en laat je creativiteit gaan.
De vorm wat er uit dit concept komt, is dat het een
soort rondreizende campagne is. Een campagne die
door het land heen gaat en zo zorgt dat overal, jonge
creatieve makers weten dat Pipoos bestaat en wat je
met hun producten kan doen. Wil je meer weten over het
onderzoek van dit concept, het ontstaan en het
ontwerpproces van deze producten?
Neem vooral een kijkje in mijn projectboek.
De concept en project beschrijving
van Pipoos Inspiratielagen
PIPOOS INSPRIATIELAGEN, KEN JIJ ZE?
Pipoos is een bekende hobbywinkel,
waar je vele materialen en tekenspullen
kan kopen om jou knutselwerkjes
te kunnen realiseren. Pipoos is een
goeie hobbywinkel geworden,
met hun nieuwe concept. Maar daardoor
ook een beetje algemeen geworden,
niet uitdagend en als jonge creatieveling
haal je er niet veel inspiratie uit. Ik wilde
Pipoos meer kunstzinnigheid geven en
een nieuwe doelgroep van jonge kunstenaars
aanspreken. Met mijn concept “Pipoos Inspiratielagen”,
zorg ik ervoor dat jonge creatievelingen geïnspireerd
raken en zien wat er allemaal mogelijk is met de
materialen van Pipoos. Pipoos Inspiratielagen
bestaat uit 3 onderdelen, Kleur, Materiaal en
Gelaagdheid. En laat doormiddel van het
aparte beeldmerk zien, dat je vanaf de basis
verschillende mogelijkheden hebt en alles kan bereiken.
Projectboek