HKU AD DIGITAL MEDIA

Vele digitale mogelijkheden leren kennen is wat ik wil. Zo kan ik mijn ideeën die langskomen, voor ontwerpen, uitingen
of campagnes zo goed mogelijk uitwerken.

Afstudeer project:
"Begrijpbaar Met Beeld"


Het doel en het ontstaan van het concept

Het uitlegbaar maken van informatie, toegankelijker maken is iets wat ik als interactie en multimedia vormgever belangrijk vind. Ik vind dat iedereen een duidelijk beeld moet kunnen hebben over bepaalde informatie. Zowel via internet als op papier.


Als Dyslect en vormgever, ervaar ik zelf nog vaak dat de overheid, bedrijven of bepaalde organisaties. Vooral hun belangrijke informatie delen in de vorm van tekst. Waarin veel moeilijke woorden zijn verwerkt en lange lastige zinnen.


Vanuit deze frustratie en de inspiratie die ik kreeg van youtube kanalen als BOOS, interactieve artikelen zoals die van NOSop3. Of wat commerciële bedrijven als Twelve vaak gebruikt om informatie te delen. Ik kwam toen op het idee, om iets te gaan doen met visuele beelden bij de tekst.
Wat ik later visuele begeleiding ben gaan noemen.


Vanuit dit uitgangspunt, is het concept
“Begrijpbaar Met Beeld” eruit ontstaan. In
samenwerking met
HOI-Foundation (een organisatie
die positieve kanten van dyslexie wilt laten zien) ben
ik met hen tot dit concept en de uitwerking van afstudeerproject gekomen.

Het resultaat

Begrijpbaar Met Beeld is dus uiteindelijk een toegankelijkheidspakket, door dit concept wordt je doormiddel van visuele beelden begeleid bij de tekst. De onderdelen die je hierin kan gebruiken zijn, video, iconen en infographics. Die doormiddel van hun visuele uiting een voorbeeld kan zijn voor de informatie en zo dus duidelijker kan worden. Een van de andere onderdelen van het concept, is dat je bepaalde hulpmiddelen als Dyslexie lettertype kan gebruiken. En dat je meer overzicht kan creëren, door de meeste belangrijke punten of informatie goed in het zicht te zetten. Met mijn voorbeeld homepagina van de belastingdienst geef ik een beeld hoe je Begrijpbaar Met Beeld kan inzetten.


Je kan meer informatie vinden over mijn project op de expositie site Exposure van de HKU. En op de site van HOI-Foundation. Daarnaast heb ik zelf ook een artikel geschreven op LinkedIn over mijn afstudeerproject.


Ben je verder nog erg nieuwsgierig naar mijn werkproces van dit project? Je kan mij altijd een vraag stellen via het contactformulier of een mailtje sturen naar: info@estherdeboer.nl


Hoe is Begrijpbaar Met Beeld ontstaan?

Toen ik begon met het project had ik al lang geleden het idee te kijken of ik overheidsinformatie begrijpelijker kan maken, doormiddel van visuele beelden. Een beeld zegt namelijk meer dan duizend woorden. Mijn basisidee en ook gene waar ik mijn projectplan op heb gebaseerd is, is dat er op die ene site die ik ga verbeteren video’s iconen en infographics gebruikt gaan worden. En zo moeten zorgen voor minder tekst gebruik. Vandaar ook de naam Begrijpbaar Met Beeld.


Maar om een heel overheidsonderdeel (zoals de Belastingdienst, DUO of Toeslagen) te gaan verbeteren, daar heb je meer dan een halfjaar de tijd voor nodig. Ik heb toen besloten om een hele belangrijke pagina opnieuw vorm te geven en toegankelijker te maken, de homepagina van zo’n overheidsonderdeel.


De informatieroute die gebruikers daarmee gaan maken, is dat ze vanuit die visuele homepagina een letterlijk duidelijker beeld krijgen over een onderwerp een stuk informatie waar ze naar op zoek zijn. En door verder te gaan bij dat ene icoon met opsomming informatie, dat ene antwoord van die beslisboom. Komen ze sneller tot dat ene stukje informatie tekst. Dan dat ze zoekend moeten kijken of ze die ene zin op de homepagina goed hebben geïnterpreteerd en dan uiteindelijk toch een uur later nog zoekende zijn naar hun informatie. Als je op zoek bent naar informatie, over hoe bijvoorbeeld de Belastingdienst je verder kan helpen met betalen van je belasting. Als je dat nu niet lukt, dan wil je zo snel mogelijk weten welke mogelijkheden er zijn om je belasting toch te kunnen betalen. Dit soort informatie om mensen daarin snel te helpen, staat deze informatie boven aan de homepagina en kan je door dit soort informatie heen swipen.


En naast deze toegankelijkere en begrijpelijkere manier van informatie zoeken. Is het ook belangrijk als de algemene informatie van een overheidsonderdeel in een visueel geanimeerde video wordt uitgelegd. Om zo door deze visuele beelden en de begeleide audio in een keer te snappen wat je van hen kan verwachten. Verder heb ik ook bepaalde hulpmiddelen op de website weergegeven. Het idee hiervan is dat mensen met dyslexie de tekstuele informatie ook goed kunnen begrijpen en lezen. Door het dyslexie lettertype en door het op de site of via een andere browser zoals Microsoft Edge te laten voorlezen.

Project: "Science Meets Art"


Het doel en het ontstaan van het concept

Samen met mijn Klasgenoot Esmée Vondeling heb ik tijdens onze studie het concept Science Meets Art bedacht. Wij hebben dit concept bedacht voor een fictieve opdrachtgever Museumverenging.


Tijdens dit deel van de studie, gingen wij opzoek gaan naar onze eigen fascinaties of frustraties. Wat vind je interessant of wat vind je zo frustrerend en zou je iets aan willen doen. Esmee en ik wilde graag het beeld dat sommige mensen hebben over kunst veranderen. Kijken of wij doormiddel van een product konden laten in zien dat kunst ook nuttig kan zijn en dat je er veel van kan leren. Wij wilde dit bij doelgroepen bereiken in de sportwereld of de wetenschap.


Na veel onderzoek kwamen wij erachter dat wetenschappers en kunstenaars best veel gemeen hebben, als gaat om het onderzoekend vermogen en vanuit daar een uitwerking of test te maken. Zo hadden we artikelen gelezen over hoe kunstenaars en wetenschappers bij elkaar kwamen om van elkaar te leren. En zien we dat er veel kunstenaars zijn die wetenschappelijke onderwerpen gebruiken voor hun werk. Zoals biologisch werk. Wij wilde hier een product voor ontwikkelen, iets waar wetenschappers inspiratie uit het werk van kunstenaars kunnen halen.

Het concept en de ontwikkeling van de campagne

Naast het ontwikkelen van deze app, hebben ook een soort campagne ontwikkelt, met daarbij verschillende social media en print uitingen die je dan zou kunnen gebruiken. Deze kan je inzetten door in samenwerking te gaan met, bijvoorbeeld een universiteit speciaal gericht op wetenschappers. Wij willen mensen hierin inspireren meer naar musea te gaan, onze doelgroep was nu de jonge wetenschappers, die biologie studeren. Maar deze campagne kan je ook doorvoeren naar een andere doelgroep in de wetenschap, bijvoorbeeld de techniek. En dan zou je voor hen ander soort kleurgebruik van de vormgeving gebruiken


De vormgeving keuzes

De app wilde wij zo clean en rustig mogelijk houden, zodat de aandacht vooral ging naar de tentoonstellingen, musea en de informatie over de kunstenaars. Daarnaast past dit cleane beeld ook bij onze doelgroep. De ronde hoeken die je overal in de app ziet, zorgen ook voor meer rust maar straalt ook vriendelijkheden en openheid uit. Het kleurgebruik hebben gebaseerd op wat je vaak in de biologie ziet. En de vormgeving van het beginscherm van de app, onze social media en de poster. Deze ronde vormen en hoe deze bij elkaar komen, dit effect geeft weer hoe kunst en wetenschap elkaar ontmoeten en zo hun kennis delen.


Wil je graag nog meer weten over ons concept,
hoe deze is ontwikkeld en hoe deze is gemaakt?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het
contactformulier of mail info@estherdeboer.nl

Het concept en de ontwikkeling van de app

Vanuit daar hebben we een museumkaart app. Met deze digitale kaart kunnen de wetenschappers (de studenten die Biologie studeren) alle musea en tentoonstellingen bezoeken die bij de museumjaarkaart horen. Daarnaast worden hier bepaalde kunstmusea en tentoonstellingen aanbevolen voor deze wetenschappers. Kan je meer informatie vinden over een kunstenaar, doormiddel van een artikel, een video of een interview. En kan je vragen stellen aan de deelnemende kunstenaar nadat je bij de tentoonstelling bent geweest. Hier kan je ons voorbeeld van de app vinden.


We hebben dus gekozen voor een wat gespecifieerde doelgroep, studenten die een wetenschappelijke met een biologieachtergrond studie volgen (biologie, voeding studies etc.). Vanuit daar hebben wij deze studenten opgezocht en geïnterviewd voor ons doelgroep onderzoek. Daarna hebben ze ons geholpen, doormiddel van hun mening en idee te geven over onze app. Door hun hulp hebben we ons project steeds meer kunnen uitwerken en zijn wij zo tot deze vormgeving van onze museumkaart app gekomen.

Project: "Share your (p)art"
And get to know others


Het ontstaan van het concept en wat is de opdracht?

Voor de opdrachtgever Bevrijdingsfestival Utrecht kreeg ik tijdens mijn studie de opdracht om een concept en uitwerking ervan te bedenken die is geïnterpreteerd uit het thema: Vrijheid in verbondenheid. Vanuit die vraag ben ik gaan kijken wat er gaande is in onze maatschappij. Wat zorgt ervoor dat wij niet vrij zijn in verbondenheid. Of waarom voelen wij ons snel niet vrij als wij wel verbonden zijn.


Uit dit onderzoek kwam uit dat wij ons alleen vrij voelen als wij minder verbonden zijn en dat wij daarom ook niet echt meer verbonden zijn. We leven in een competitieve samenleving, daardoor geven we elkaar niet de ruimte. Daarnaast zijn we erg bezig met onze eigen gewoontes, levenspatronen, die we dagelijks doen. We kijken dus niet vaak genoeg meer om naar de ander en voelen ons hierdoor ook snel alleen. We hebben hierdoor ook snel het idee dat niemand ons begrijpt als we het lastig hebben. Dit was vooral gaande tijdens corona toen het steeds langer duurde en we corona moe werden, we konden elkaar niet meer goed begrijpen.

De vormgeving keuzes

Share your (p)art heeft als vormgeving een eigen patroon. Een patroon dat verbinding visualiseert, maar ook veel weg heeft van de nostalgische tijd van de Millennials. Deze vormen zijn dus ook gekozen, omdat ik tijdens mijn doelgroep onderzoek heb gekeken naar wat mijn doelgroep en de doelgroep van het Bevrijdingsfestival (Millennials en Gen Z) aantrekkelijk vinden. Hoe kun je hun aandacht trekken? Wat vinden zij interessant. Vooral omdat hun spanningsboog superlaag is. Naast de vormen ben ik zo ook gaan kijken naar kleur, wat voor kleur trekt hen aan. De Time for Teal kleur, is een kleur die rond 2021/2022 populair is onder Gen Z. Het is een kleur die van zichzelf er lekker uitsprint en een connectie heeft met de digitale wereld. Iets waar Gen Z zich in thuis voelt.


De vormgeving van het platform had tijdens de ontwikkeling verschillende stappen ondergaan. Want hoe hou je mensen op dit platform? Hoezo gaan ze na een tijdje niet denken: “Ik vindt het mooi geweest, ik ga feest vieren op het festival”. Om dit te voorkomen heb ik ook een voortgangsbalk toegevoegd. Zo zorg je dat mensen weten hoelang het nog duurt voor ze hun patroon hebben ontwikkeld. En als ze dus echt geen tijd hebben zouden ze zelfs een kunnen kiezen die bij hen past. Om mensen op de eerste pagina een beeld te geven over wat de bedoeling is, worden ze doormiddel van beeld en tekst begeleid en word het uitgelegd. Zo zien ze wie al patronen hebben gedeeld op de voorpagina. En zouden ze ook zelf kunnen kijken bij een andere, voor ze er zelf een gaan maken. Het idee is ook dat je bij andere kan kijken, om zo te zien hoe zij zich voelen en om voor hen en andere te zien dat ze niet alleen zijn. Er staat dan ook onderaan bij een patroon of als je een patroon maakt, dat je niet de enige bent, dat 26%, 80% of misschien wel 95% zich ook zo voelt.


Heb je nog meer vragen of ben je
gewoon nieuwsgierig naar dit concept en platform?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het 
contactformulier of mail naar info@estherdeboer.nl

Het doel van het concept

Om te zorgen dat we meer verbonden zijn en elkaar wat meer gaan begrijpen, wilde ik met mijn concept “Share your (p)art” empathie creëren. Mijn doel met dit concept is om mensen elkaar gevoel te laten in zien en niet doormiddel van woorden, maar doormiddel van beeld. Doormiddel van abstracte vormen, namelijk patronen. Vandaar ook de naam Share your (p)art. Ook wel Share your art, jouw patroon. Het concept is uitgewerkt in een website platform. Met dit platform kan je gevoel uiten in patronen. Dit kan op een snelle manier door je gevoel te vergelijken met een patroon. Maar als je meer tijd hebt, kan je ook kiezen om vanuit een structuur en een kleur een patroon te creëren. En te kiezen uit de 6 die uiteindelijk zijn gegenereerd. Als je dan je patroon
hebt gekozen of gemaakt, dan kan je kiezen om

deze ook op social media te delen. Om zo

bekendheid te creëren voor Bevrijdingsfestival.
En door jou gevoel openbaar te maken,
om mensen zo erover te laten denken en te
laten begrijpen.Naast deze manier van bekendheid creëren, word er op de social media van Bevrijdingfestival al van tevoren gesproken
over dit platform, komt het op hun website te staan.
En op festival zelf kan je genieten van de patronen op
een scherm bij het podium

esther de boer, Share your part case 1
esther de boer, Share your part case 1

Project: "KJSMJS Rotterdam,
wie zijn de jongeren in Rotterdam?"


Het doel van het concept

Tijdens dit project kregen we de opdracht om
een concept te maken geïnspireerd op het doel
van het boek KJSMJS. Het doel van dit boek is
om 13-jarige hun geschiedenis van de stad Rotterdam
te leren kennen en zelf meer de stad te gaan ontdekken.


Vanuit daar hebben Esmée Vondeling en ik
een concept ontwikkelt dat gebaseerd is op dat
deze 13-jarige hun cultuur, identiteit en geschiedenis
kunnen vertellen. Doormiddel van interactieve posters,
waar dan op elke poster een foto van een 13-jarige staat.
Daarnaast kan je op visuele wijze zien wie de 13-jarige
zijn en hoe zij zich voelen in Rotterdam. Dit wordt
ook verteld doormiddel van audio. Die audio kan je
beluisteren door de QR-code te scannen die bij de
poster hangt of op de poster zit. Hierin hoor je hoe
zij hier zijn gekomen, hoe ze zich voelen, hoe ze leven
in Rotterdam, hoe ze zijn geworden. En wie zij zijn
in de stad Rotterdam.


Het idee is ook om deze posters tijdens de verkoop
periode van het KJSMJS boek, om doe op te hangen
door heel Rotterdam. Zodat deze en andere nieuwsgierige
13-jarige jongeren elkaar beter willen leren kennen in
alle delen van de stad Rotterdam. En de stad zo ook
gaan ontdekken. En ook dat de stad Rotterdam zelf
zo ook hun eigen 13-jarige jonge generatie gaat
leren kennen.


Het ontstaan van het concept

Om tot dit concept te komen hebben we doelgroep
onderzoek gedaan in Rotterdam. We zijn langs een paar
verschillende middelbare scholen gegaan. En hebben daar
gevraagd aan 13-jarige hoe zij zich voelen in Rotterdam.
Hebben ze het idee dat ze erbij horen, voelen ze zich
gediscrimineerd? Wonen ze hier al jaren? Of net?
En voelen ze zich meteen thuis? Of niet?
Als ze hier al jaren wonen, hoe is hun familie hier
gekomen? Wat is hun geschiedenis? En wat denken
zijn van de toekomst?
Hoe gaat die er in Rotterdam uit zien?


Daarnaast hebben wij ook gevraagd,
of ze het interessant zouden vinden
om te ontdekken wie de andere 13-jarige zijn?
Hoe voelen zij zich in Rotterdam en wie zijn zij?
En hoe zouden zij die andere jongeren willen zien?
Wij hadden al ideeën over bepaalde
fotografie composities en hoe deze jongeren op de foto
kwamen. Wij wilde ze vanaf onder fotograferen.
Zodat ze zo sterk en zelfverzekerd neergezet werden.
Hier hadden wij wat inspiratie afbeeldingen van en hebben
deze aan de 13-jarige laten zien en gevraagd naar hun mening.

Vanuit deze verhalen en antwoorden zijn
wij dan op dit poster concept gekomen.
Zij gaven namelijk hele persoonlijke dingen weer,
dingen die je visuele wijze mooi kan neerzetten
maar niet meteen het verhaal vertellen.
Het zorgt voor nieuwsgierigheid en je zou
dan ook meer te weten kunnen komen
als je naar de audio luistert. Toen dit concept
rond was, zijn we gaan kijken naar hoe wij
de 13-jarige het beste op de foto kunnen gaan
zetten en een plan gemaakt voor een
fotografeer dag. Wij zijn gaan kijken naar hoe je het
beste kan fotograferen als je deze visualisatie wilt
bereiken. En hoe kan je hun gevoel beste visualiseren,
ook hier hebben wij inspiratie over gezocht.
En hebben we een plan (een interview opgesteld)
gemaakt hoe je door hun verhaal geïnspireerd kan
raken om dit visueel erin te verwerken. We hebben
door omstandigheden gekozen om ons vooral op
de posters te focussen. Helaas is er dus geen
goed audioverhaal bij deze uitwerking gekomen.


De vormgeving keuzes

Om de 13-jarige dus krachtig en sterk
over te laten komen, hebben wij besloten
om ze vanaf onder te fotograferen. Daarnaast
hebben wij per 13-jarige ons laten inspireren op
hun verhaal en daar een visueel beeld
bij neergezet. Van de 4 personen die wij
op de foto hebben gezet, had ieder 2 posters
om vorm te geven.


Mijn posters daar heb ik mij vooral laten
inspireren door bepaalde woorden die zij
gebruikte, deze heb ik ook op de poster zelf gezet.
De keuzes van het lettertype is ook gebaseerd
op wat de 13-jarige uitstraalde. Zo heeft de
ene een wat creatief gedurfd lettertype dat
ook een bepaalde trots heeft. En de ander
heeft een wat stoerder sterk staand lettertype,
om ook de mannelijkheid van dit persoon te tonen.
De illustraties die erin verwerkt zijn, bij de
poster over trots zijn. Laat zij zien dat ze
een trots queer persoon is. Bij de andere poster
laat de illustratie zien dat zij een hij is. En dus
een transgender is, die zichzelf net ontdekt heeft.
Maar met positieve kracht graag het
proces aan wilt gaan.


Heb je nog meer vragen of ben je gewoon nieuwsgierig
naar dit concept en de uitwerking ervan? Je kan altijd
gewoon contact opnemen via het 
contactformulier 
of mail naar
info@estherdeboer.nl

Project: "Wie ben ik?"
Het VR spel


Het doel van het concept en het concept zelf

Wat ik samen met mijn klasgenoten nog veel merk, is dat wij in deze maatschappij nog best vaak snel een vooroordeel trekken. En ook dat wij het nog vaak normaal vinden dat bepaalde functies voor bepaalde mensen bedoeld zijn. En niet snel door andere vervuld kunnen worden. Bijvoorbeeld een kinderopvangleiding, dit zijn meestal vrouwen en mannen worden niet snel geassocieerd met deze functie. Wij wilde mensen bewust maken over deze manier van denken. Dit wilde wij doen, door ze gewoon hun ideeën en keuzes te laten maken en achteraf te confronteren met de uitslag. Om zo in te laten zien hoe zij denken, te laten zien wat er allemaal mogelijk is qua functies en wie wat doet en mensen hier zo over te leren.


Het concept zelf is een spel, een spel waarin je verschillende vergelijkingen afgaat. Vergelijkingen van wie is de soldaat? De man of de vrouw? Wie is de administratief medewerker van de 4? En wie is de bouwvakker? Aan einde van het spel kom je in een de uitslag kamer te recht, de grote koepel. Hierin kan je in privacy zien wat je uitslag is en zo ook goed leren van de uitslag. Je kan dus stap voor stap je keuzes maken, kijken wat jij logisch vindt. Daarna als je voor het algemene bent gegaan, wat de maatschappij logisch vindt. Word je geconfronteerd met de uitslag, je ziet wat er dan allemaal nog meer mogelijk is.

esther de boer, exploring mixed reality

De vormgeving keuzes
In het spel zorgen we dat mensen het spel volgen, doormiddel van een wandelroute. En elke keer als zij bij een keuzemoment (level) zijn, kunnen ze de vraag lezen en keuze maken tussen de personen die erbij staan. Om goed duidelijk aan te geven om wie het gaat bij de vraag hebben we ervoor gekozen om de personages (de personen die bij een vraag staan) in hokjes te zetten. Ze te presenteren als in een soort etalage, zodat je goed weet welke keuze je kan maken en het er niet slordig uit ziet. Daarom hebben we ook muren neergezet in het spel, zodat je level voor level het spel af gaat. En niet wordt afgeleid door alle andere onderdelen van het spel, daarnaast kan je op de muren de vragen hangen. Qua huisstijl vormgeving zijn wij gegaan voor de basic kleuren, om een soort beeld te geven dat ieder gelijk is. Dat ieder zijn eigen pad kan kiezen en achter zijn gevoel kan gaan. Dit geld ook voor de verschillende rondjes die als een patroon de huisstijl weergeven.


De illustraties van een man en een vrouw die je door het spel heen ziet staan. Die laten in zien dat de witte man in pak niet per se alleen de advocaat hoeft te zijn. Dat kan ook de donkere vrouw in haar eigen kledingstijl zijn. Dit geld ook voor dit witte man en de vrouw met het blauwe haar. Hij hoef niet per se haar baas te zijn, dit kan ook andersom zijn. Deze vormgevingen zijn over het hele spel te zien, om een gevoel van spel weer te geven en een eenheid te creëren. Je begint het spel op een soort plato. Dit is om een goed overzicht te hebben van het spel en naast je, kan je lezen hoe het spel werkt voor je met het spel begint.


Heb je nog vragen? Of ben je nieuwsgierig
naar de verder werking van het spel?
Je kan altijd gewoon contact opnemen via het

contactformulier of mail naar info@estherdeboer.nl.

Het ontstaan van dit concept

Dit concept heb ik ontwikkeld met 5 andere klasgenoten. De vraag die wij vanuit onze studie kregen, is om vanuit al onze presentaties een concept samen te stellen die wij dan in VR of AR konden verwerken. Wij kwamen allemaal uit op hoe snel we bevooroordeeld zijn. Hoe snel wij van iets uitgaan dat zo anders kan zijn, ook als gaat om wat mensen voor een functie hebben. En hoe snel wij verbaasd zijn en ook snel vragen stellen over de mogelijkheid hiervan, als dit net anders is dan wij gewend zijn. Om mensen dus te confronteren met dit vooroordeel, kwamen wij uit om een spel te maken. Een spel waar je doorheen loopt, de mensen echt voor je ziet met een vraag wie een bepaalde functie bekleed en vanuit daar de keuzes maakt.

esther de boer, exploring mixed reality
esther de boer, exploring mixed reality
esther de boer, exploring mixed reality
esther de boer, exploring mixed reality
Share by: