NIMETO PROJECTEN

Hier kan je alle resultaten vinden, van mijn MBO opleiding Ruimtelijke Vormgever bij Nimeto Utrecht

esther de boer, pipoos
esther de boer, eat en meet
esther de boer, logo huisstijl project
esther de boer, pip your own way

Afstudeerproject MBO opleiding: "Pipoos Inspiratielagen"


De opdracht van het project, merkkeuze en de doelgroep

Tijdens het afstuderen van mijn MBO - opleiding Styling, Interieur en Vormgeving aan Nimeto Utrecht. Moest ik een afstudeerproject maken, genaamd je portfolio opdracht. De opdracht was om zelf een merk te vinden, waarvan je het idee hebt dat die een vernieuwing nodig heeft of een bepaalde campagne om meer onder de aandacht te komen. En als je dat merk had gevonden, dan moest je daar een concept voor bedenken. En daarmee laten zien hoe dit bedrijf meer onder de aandacht komt en zo vernieuwd wordt. Naast het bedenken van het concept, bedenk en ontwerp je ook minimaal 5 uitwerkingsonderdelen van dit concept.


Na wat onderzoeken onder meerdere merken, kwam ik bij het merk Pipoos. Pipoos is een hobbywinkel, het is ooit ontstaan vanuit een mevrouw die graag wilde dat mensen zelf hun creativiteit konden uiten en verkocht hobby spulletjes. Zodat kinderen en volwassen zelf konden knutselen en hun hobby uitoefenen. De winkel was zo’n groot succes dat er meerdere winkels in Nederland werden geopend. Maar na een aantal decennia was er niet meer zoveel animo voor Pipoos. Om Pipoos open te houden, heeft het merk Panduro Pipoos overgenomen en is Pipoos onder zijn eigen naam verdergegaan. Maar Pipoos is nog steeds de simpele hobby winkel waar je wat spulletjes voor het knutselen kan kopen. Ik wilde deze uitstraling veranderen en een concept bedenken, waardoor je ziet dat je met Pipoos hun spullen meer kan doen. Echt creatief bezig kan zijn en als je een creatieve student bent, dat je daar makkelijk je spullen kan halen die je nodig hebt voor je werk. Ik wil dat Pipoos mensen weer ging uitdagen en na de keuze van dit merk, heb ik doormiddel van goed onderzoek het juiste concept hiervoor kunnen bedenken.


De doelgroep die ik voor dit project dus zou kunnen hebben, is de doelgroep van Pipoos. Maar ik heb uiteindelijk voor een andere doelgroep gekozen. Ook omdat ik namelijk een ander publiek naar Pipoos wil trekken en van Pipoos niet een hobbywinkel maar een creatie winkel wil maken. De doelgroep die Pipoos als basis heeft, is de huishoudelijke families. Families die in het weekend iets leuk willen doen met hun kinderen. Kaarten maken, een knutsel uitdaging aan gaan, cup cakes maken etc. De doelgroep die ik wil aantrekken zijn jonge creatieve makers en studenten. Studenten die op een de kunstacademie zitten, op een creatieve studie zoals Nimeto of die uit zichzelf werk hebben gemaakt en zo een carrière hebben opgebouwd. Ik heb qua doelgroep onderzoek gedaan naar de creatieve middelbare scholen als, X11 in Utrecht, DeScArt in Utrecht en opleidingen zoals, Nimeto in Utrecht, Willem de Kooning in Rotterdam, St.Joost in Breda en Den Bosch.

Vormgeving keuzes

Voor dit concept heb ik een beeldmerk bedacht. Het idee van het dit beeldmerk is, dat het je een idee van creativiteit geef. Doordat het een vorm van een komma heeft, een soort opsomming van creatieve proces, een soort spreekwolkje je gedachte in het proces. Of dat het een soort handje is, het gene waar je al het moois mee maakt. Het is ook een mooie vorm die je als een passend blaadje kan maken bij het logo van Pipoos, deze heeft een vorm van een bloem. Daarnaast kan je er een mooi patroon van maken, en kan je er verschillende versies (verschillende inspiratie lagen) van maken.


Naast het beeldmerk heb ik twee 3D producten
ontworpen, een stand en een kunstobject.
De stand is het hoofdonderdeel, daar kunnen
de jongeren informatie krijgen over Pipoos Inspiratielagen.
En als ze weer gaan krijgen ze een cadeautje,
het presentatie pakketje. Daarmee kunnen ze zelf
al wat uitproberen van wat ze hebben gezien en
geleerd hebben bij de stand. Ook deze stand en
het pakketje is gebaseerd op de vormgeving van
Pipoos Inspiratielagen. En de stand is van zichzelf
een klein museum. Je kan hier namelijk voorbeelden
zien met wat je kan doen met Pipoos producten,
zowel in kleur, materiaal, als in gelaagdheid.
Om te zorgen dat elke creatieve jonge maker in
Nederland de stand kan bezoeken, is het een
reizende stand. Een stand ingebouwd in
een vrachtwagen.


Het kunstobject is een promotie onderdeel, dit object
komt te staan op de plekken waar de stand is geweest.
Het is een soort cadeautje van Pipoos, is bestaat uit de vormgevingsonderdelen van Pipoos Inspiratielagen.
De andere promotie onderdelen zijn posters voor
langs de weg, in bushokjes of in de stad.
Daarnaast ook een social media profiel van
deze campagne. Met de posters weet je
dat Pipoos Inspiratielagen bestaat en kan je
via de socials uitzoeken wat dit dan is.
Dit kan je via hun Instagram profiel doen, je kan
alles volgen van wat Pipoos Inspiratielagen doet,
wat het is, waar ze nu met de stand zijn en waar ze heen gaan.


Wil je graag nog meer weten over deze opdracht,
het concept, de vormgeving of de ontwikkeling er van.
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar dit project?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het contactformulier of mail info@estherdeboer.nl

esther de boer, pipoos

Het ontstaan van het concept

Om te zorgen dat ik een goed passend concept bij
Pipoos en zijn nieuwe doelgroep kan creëren.
Heb ik veel onderzoek gedaan, naar Pipoos zelf,
naar hun moederbedrijf Panduro en wat voor invloed
zij hebben op Pipoos. De concurrenten, hun marktpositie
en ook onderzoek gedaan naar de nieuwe doelgroep.
Hoe trek je hen aan, wat vinden zij gaaf en interessant,
wat kan Pipoos inzetten om hun meer bij Pipoos
binnen te krijgen. Vanuit daar en wat feedback momenten,
heb ik het concept Pipoos Inspiratielagen bedacht.
Het idee hiervan, is dat Pipoos je meer inspiratie geeft.
Meer mogelijkheden en zo ook uitdagingen.
Je ziet wat de basis is van het materiaal,
wat je ermee kan doen en gaat daardoor ook zelf
nieuwe dingen uitproberen en laat je creativiteit gaan.
De vorm wat er uit dit concept komt, is dat het een
soort rondreizende campagne is. Een campagne die
door het land heen gaat en zo zorgt dat overal, jonge
creatieve makers weten dat Pipoos bestaat en wat je
met hun producten kan doen. Wil je meer weten over het
onderzoek van dit concept, het ontstaan en het
ontwerpproces van deze producten?
Neem vooral een kijkje in mijn projectboek.


De concept en project beschrijving
van Pipoos Inspiratielagen


PIPOOS INSPRIATIELAGEN, KEN JIJ ZE?

Pipoos is een bekende hobbywinkel,
waar je vele materialen en tekenspullen
kan kopen om jou knutselwerkjes
te kunnen realiseren. Pipoos is een
goeie hobbywinkel geworden,
met hun nieuwe concept. Maar daardoor
ook een beetje algemeen geworden,
niet uitdagend en als jonge creatieveling
haal je er niet veel inspiratie uit. Ik wilde
Pipoos meer kunstzinnigheid geven en
een nieuwe doelgroep van jonge kunstenaars
aanspreken. Met mijn concept “Pipoos Inspiratielagen”,
zorg ik ervoor dat jonge creatievelingen geïnspireerd
raken en zien wat er allemaal mogelijk is met de
materialen van Pipoos. Pipoos Inspiratielagen
bestaat uit 3 onderdelen, Kleur, Materiaal en
Gelaagdheid. En laat doormiddel van het
aparte beeldmerk zien, dat je vanaf de basis
verschillende mogelijkheden hebt en alles kan bereiken.

Projectboek
esther de boer, pipoos
esther de boer, pipoos
esther de boer, pipoos

Keuzedeel project:

"Eat & Meet project"


Het keuzedeel Corporate Design

Tijdens mijn studie op Nimeto kon ik keuzedelen volgen.
Een van mijn keuzedelen die ik heb gevolgd
is “Corporate Design”. Dit keuzedeel richt zich op het bedenken van concepten. En vanuit daar, een vormgeving meestal een logo en huisstijl te bedenken voor het concept. De vormgeving kan zich uiten in posters, folders, flyers, misschien menukaarten, visitekaartjes en misschien ook een 3D onderdeel. Tijdens de lessen van dit keuzedeel ben je ook bezig met je keuzedeel opdracht. Dit is een project, waar je al je onderdelen die je leert in verwerkt.


De opdracht van het project en de doelgroep

De opdracht van dit project, de briefing was: “Maak een concept voor een restaurant genaamd Eat & Meet.” Dit restaurant is een plek om elkaar te ontmoeten, niet alleen voor een eigen afspraak. Maar ook om kennis te maken met onbekende. Er zijn ook evenementen waar je bij kan zijn om mensen te ontmoeten. Maar daarbuiten is het vooral de bedoeling dat je nooit alleen eet in dit restaurant en zo je sociale kring vergroot. De doelgroep van dit restaurant zijn mensen die vooral theoretisch zijn opgeleid en nu een functie tot manager, teamleider of director heeft. Het zijn mensen die van kunst en cultuur houden en graag nieuwe dingen willen uitproberen of van willen leren. Het zijn echte nieuwsgierige aagjes, ontplooiers en ondernemers. Ze zijn daarom ook niet bang om met onbekende in gesprek te gaan en willen graag ontdekken wat hen bezighoudt. Om zo veel mogelijk bezig te zijn met wat ze kan ontdekken en wat echt belangrijk is, kleed ze zich vooral comfortabel en zakelijk.

Projectboek
esther de boer, eat en meet
esther de boer, eat en meet

De vormgeving keuzes

Omdat Eat & Meet een restaurant is waar je kan genieten, wilde ik het een huiselijke sfeer geven. Gebruik maken van warme kleuren die je het gevoel geven dat je in je knusse huisje zit. De kleuren zijn geïnspireerd op kleuren die je uit verschillende culturen terug ziet komen.De logo vormgeving geeft 2 personen weer die elkaar ontmoeten, daarnaast die de kleurbalk waar logo uit bestaat geeft een creatief tintje weer. Dit geld ook voor de ronde uitgespaarde vorm onder de personen, in het logo beeld merk. Het geeft aan dat Eat & Meet niet zomaar een restaurant is. Maar een plek is waar je dingen kan ontdekken en ook je creativiteit kan uiten. Het lettertype geeft een zakelijk maar creatief beeld weer en door bepaalde vormen in de letters wekt het ook je nieuwsgierigheid. Verder wordt er in het restaurant gebruik gemaakt van signing. Op de muur zie je verschillende vragen staan. Deze vragen moeten zorgen voor een gesprek. Een gesprek tussen jou en je tafelgenoot, deze vragen zijn dus vooral handig als je tegenover iemand zit die je helemaal niet kent. Maar toch op deze manier wat makkelijker kennis kan maken. Een ander belangrijk onderdeel van dit concept is het ruimtelijk object, het 3D onderdeel. In dit project, was bij mijn concept het ruimtelijk object een klein bakje waar verschillende onderdelen in zitten. Zo kan je daar de menukaart vinden, een kaartspelletje, papier en potloden. Het bakje kan je doormiddel van een handvat boven aan het bakje verplaatsen. Het idee van het bakje en de onderdelen, is dat als mensen zijn uitgepraat ze gaan communiceren doormiddel van een spel of creatie. Ook kan je er je telefoon in kwijt, want om het ontmoeten en communiceren te ondersteunen. Is het verboden je telefoon alsmaar te gebruiken in het restaurant.


Wil je graag nog meer weten over de opdracht,
het concept, de vormgeving of de ontwikkeling er van.
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar dit project?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het 
contactformulier of mail info@estherdeboer.nl

esther de boer, eat en meet
esther de boer, eat en meet

Het ontstaan van het concept

Op basis van deze opdracht, het doel van het restaurant Eat & Meet en de doelgroep beschrijving. Ben ik op onderzoek uitgegaan, gekeken naar wat deze doelgroep dan trekt in het restaurant. Welke kleuren zijn interessant welke vormen, patronen, lettertypes etc.Ook qua wat er te doen is in het restaurant, wat kan je er eten, welke activiteiten zijn er, hoe kan je zorgen dat mensen bij elkaar gaan zitten en in gesprek
gaan. En wat zou je kunnen verkopen los van de maaltijden, zoals ingrediënten, kruiden of kleine varianten van het eten.
Vanuit dit onderzoek ben ik tot het concept “Inspirerend
genieten” gekomen. Het idee van dit concept is dat naast

dat je geniet van het eten in het restaurant, je ook inspiratie op kan doen en je nieuwsgierigheid de loop kan laten gaan. Je kan je laten inspireren door de stijl van het restaurant, door de Quotes op de muur, door de mensen waarmee je eet. Of door de spelletjes die worden gespeeld, de tekeningen of teksten die worden gemaakt. Vanuit dit concept en het onderzoek ben ik tot de warme, vrolijke, huiselijke en culturele basis vormgeving gekomen. Voor meer detail
over dit onderzoek en het concept, kijk je een kijkje nemen
in mijn projectboek.

esther de boer, eat en meet
esther de boer, eat en meet

Eindexamen project:
"Retire, Pip you own way"


De opdracht van het project, merkkeuze en de doelgroep

Bij het afstuderen van mijn MBO – opleiding aan Nimeto.
Moest er naast een afstudeerproject te hebben gemaakt, ook een eindexamenproject worden gemaakt. In 6 dagen tijd moest je vanuit een briefing een keuze maken tussen twee merken en zorgen dat je een concept hebt bedacht voor je gekozen merk. En vanuit dat concept heb je dan 3 product uitwerkingen bedacht, ontworpen en heb je deze uitgewerkt voor een presentatie. Daarvan is er een 3D uitwerking, vaak was dit bij de meeste studenten een uitwerking van een stand ontwerp. De briefing was gebaseerd op twee bedrijven waar je uit kon kiezen die al bestonden, alleen had het een vernieuwing nodig. Een concept en uitwerkingen dat het bedrijf onder de aandacht zou brengen bij de doelgroep van het “Manifestatie Bewust Leven” in de Westergastfabriek.


Voor ik een concept kon ontwikkelen moest ik een keuze maken tussen twee merken waar een concept voor kon gaan ontwikkelen. Mijn merken waar ik uit kon kiezen waren, Kapla en Re-Tire. Kapla is een spel wat wij allemaal wel kennen. Het is een spel waar je blokjes uit een toren moet halen, zonder dat de toren omvalt. Re-Tire daarentegen is een bedrijf dat mensen met een geestelijke of verstandelijke beperking een baan en inkomen biedt, door ze werk te geven in het bedrijf. Deze mensen maken hobbelbanden, wipwaps, schommels, tafels en nog meer verschillende producten. Dit maken ze van gerecycled materiaal. De materialen die je ze vaak gebruiken zijn autobanden en gerecycled hout. De eigenaren van het bedrijf noemen de mensen met een verstandelijk of geestelijk beperking, Pips
(Perfectly Imperfects Persons). Een prachtige manier
van hoe je deze mensen kan beschrijven. En door hun doel
en drijfveer was ik erg geïnteresseerd in dit bedrijf en
enorm gedreven geraakt om voor dit bedrijf
een concept te verzinnen.



De doelgroep van dit project zijn dus de mensen die naar het “Manifestatie Bewust Leven” in de Westergastfabriek gaan en wat ook de doelgroep van mijn gekozen merk Re-Tire. In beide gevallen, passen deze doelgroepen in hetzelfde stukje van het mentality model. Het zijn namelijk post-materialisten. Dit zijn mensen die sociaal bewogen zijn, ze zijn kritisch en reflectief ze kijken naar wat er beter kan in de maatschappij en komen op voor sociale rechten en kansen voor iedereen. Ze zijn ook erg bezig met het milieu en hoe deze verbetert kan worden, zijn leergierig en willen van alles ontdekken en houden van kunst en cultuur. Op het “Manifestatie Bewust Leven” in de Westergastfabriek, daar kan je veel kunst en cultuur snuiven, je kan er ideeën uitwisselen nieuwe dingen leren. Je kan je daar echt laten inspireren door andere en zien hoe zij hun steentje bijdragen aan een betere maatschappij.

esther de boer, pip your own way
esther de boer, pip your own way
esther de boer, pip your own way

Het ontstaan van het concept

Doormiddel van verschillende onderzoeken, doelgroep
onderzoek, bedrijfsonderzoek en de concurrenten.
Het ik vanuit een SWOT – analyse het concept
“Pip Your Own Way” bedacht. Pip is de
benaming \voor de mensen met een beperking,
Your Own Way gaat over dat zij hun doelen
op hun eigen manier kunnen bereiken.
En zo kunnen zien wat voor een talenten zij hebben
en deze ontwikkelen. Het gene wat ik heb bedacht
om dit meer onder de aandacht te brengen is er
een beeldmerk bedacht dat bij dit concept past.
Daarnaast ook een uitnodigingskaart/ flyer en
een sociaal media-uiting, dit allemaal in de stijl
van het bedrijf Re- Tire. Ook is er een stand
ontworpen voor in de Westergast fabriek die
bij Re-Tire past. Wil je meer weten over het onderzoek
van dit concept, het ontstaan en het ontwerpproces
van deze producten? Neem vooral
een kijkje in mijn projectboek.

PROJECTBOEK
esther de boer, pip your own way

Vormgeving keuzes

Wat ik vooral wilde uitstralen met mijn concept en de vormgevingen. Is dat het niet perfect hoeft te zijn. Ik wilde de schoonheid van imperfectie tonen bij dit concept en laten zien dat open staan voor ontwikkeling belangrijk is. Daarom ziet het beeldmerk van concept er bijzonder rommelig uit, maar het geeft een mooi beeld weer van openheid en creativiteit die je kwijt kan bij Re-Tire. De kleuren zijn gebaseerd op rust, succes, zakelijk, warmte en plezier. De vorm van de stand is gebaseerd op het beeldmerk, het zijn de twee R’en/P’s die staan voor zowel Re-Tire als de Pips die Re-Tire werk biedt. Deze 2 vormen zijn op elkaar aangesloten van een grond versie en een plafond versie. Dit sluit mooi bij elkaar aan en geeft een beeld van verbinding weer. In de stand kan je zien hoe ze werken bij Re-Tire, je kan de Pips van Re-Tire zien en de producten die zij verkopen. De uitnodigingskaart is gebaseerd op een algemene ansichtkaart of bedankkaart en de R vorm van Re-Tire. Door dit ronde vlakje van de lettervorm R, kan je als je die opent wat leren over het bedrijf Re-Tire. En de Pips hoe zij die zien, dit is ook wel het flyer gedeelte van de uitnodigingskaart. Aan de linkerkant kan je dus aangeven wie je uitnodigt voor een beurs of een bijzonder moment.


Wil je graag nog meer weten over dit examen,
het concept, de vormgeving of de ontwikkeling er van.
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar dit project?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het 
contactformulier of mail info@estherdeboer.nl

Schoolproject:
"Verbeek fotografie"


De opdracht van het project,
de opdrachtgever en de doelgroep

Een van de projecten die ik tijdens mijn studie heb gemaakt is het: Verbeek Fotografie”. Tijdens dit project wilde de eigenaresse van het bedrijf en de studio Verbeek fotografie een rebranding voor haar bedrijf. Ze wilde een nieuw logo en huisstijl die dan is doorgevoerd op verschillende promotie onderdelen. Zoals visitekaartjes, een idee voor de gevel, een idee voor een car wrap, een vormgeving voor het factuurpapier. Maar ook een vormgeving voor haar
website, qua flow en hoe deze dan is vormgegeven.


“Verbeek Fotografie” is een eenmansbedrijf,
Nicolette Zandee – Verbeek runt dit bedrijf.
Zij heeft verschillende soorten diensten
die zij geeft als fotograaf/kunstenares.
Zo maakt ze fotoreportages van, familie,
zakelijke fotomomenten, feestjes en dieren.
Ook reist ze wel eens met fotografie cursisten
af naar delen van Afrika. Dit doet ze met
een fotografiereis, waar in ze tijdens
de reis de cursisten het vak fotografie leert.
Naast het fotograferen, maakt ze ook portretten.
Dit doet ze in een eigen stijl met de kleuren die
passen bij de ruimte waar dit schilderij komt te hangen.


De doelgroep is een brede doelgroep
van tussen de 30 en 70 jaar. De wat jongen
mensen komen graag bij haar om of hun kinderen,
de familie, hun dieren of hun carrière op de
foto te zetten. De wat oudere komen ook voor
familiefoto’s of dieren, maar ook vooral
voor de schilderijen die zij maakt.
Deze kunnen ze dan in hun woning ophangen
en zo vaak genoeg genieten van dit schilderij.
Het zijn wel mensen die niet snel in geld zorgen
zitten en ook qua denkniveau hoog opgeleid zijn.
Ze zijn erg nieuwsgierig en leren snel, dit zie je
doordat ze graag nieuwe dingen willen leren
zoals fotograferen en dus ook cursussen volgen
die worden aangeboden door Nicolette.
En qua geld zie je het vooral in de prijs.
Ze houden daarnaast ook van cultuur,
niet alleen om zelf te bewonderen, maar
ook om hun eigen creativiteit te uiten
en cultuur te gebruiken als uitlaat klep.


Vormgeving keuzes

De vormgeving van het logo is gebaseerd op haar combinatie van creativiteit, fotografie en het klassieke wat zij ook vertoonde in haar oude huisstijl en met wat voor soorten fotografie ze nog meer werkt. Het grijze rondje geeft het licht en de fotografie lens op een abstracte manier weer. De groene ronde kring, geeft haar creatieve randje weer en doelt ook op haar portretten die zij ook maakt. De twee verschillende lettertype geven het creatieve zakelijke weer van Verbeek Fotografie. De kleuren zijn gebaseerd op de warme maar toch lichte trend kleuren. Deze groene en blauwe kleur straat het vertrouwen uit dat je in Verbeek Fotografie kan hebben. Het Blauwe geeft ook het zakelijke weer en het Grijze de ervaring en ook een beetje een soort luxe die je bij haar krijgt.


Wil je graag nog meer weten over de opdracht,
het concept, de vormgeving of de ontwikkeling er van.
Of ben je gewoon nieuwsgierig naar dit project?

Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het 
contactformulier of mail info@estherdeboer.nl

esther de boer, logo huisstijl project

Het ontstaan van het concept

Verbeek Fotografie heeft dus best wel een eigen bijzondere creatieve manier van fotograferen en bewerken van foto’s. Haar uitingen zijn erg uniek en artistiek. Na veel onderzoek te hebben gedaan naar het bedrijf, de concurrenten, de wereld om ons heen, vormgeving trends en kleur uitstralingen. Heb ik een propositie bedacht voor “Verbeek Fotografie”. En daarmee dus ook een concept. De propositie luidt: “Doormiddel van diverse en vernieuwende ideeën geeft Verbeek Fotografie u de meest unieke en artistieke foto’s.” Hiermee wil ik in het concept zeggen, dat Verbeek Fotografie een bedrijf is waar je een creatieve uiting van je foto’s krijgt. Door jou verhaal te vertellen aan haar en foto’s door haar te laten maken, krijg je doormiddel van een concept idee een uiteindelijke creatieve foto uiting. Die uniek is en past bij jou verhaal.

CONCEPTBOEK
Share by: